En smuk tanke

Mange af os er efterhånden så fokuserede på vores udseende og skønhed, at vi fuldstændig glemmer det gamle ordsprog “Skønhed kommer indefra”. Det samme gør sig i høj grad gældende blandt virksomheder, hvor der er mere fokus på det ydre og mindre på hvordan virksomheden kan bruge sine kompetencer i den gode sags tjeneste. I dette blog post sætter vi fokus på transportfirmaer, hvor det centrale er, at skønhed kommer indefra.

Transportfirma donerer julehjælp til Afrika

Det schweiziske transportfirma, Panalpina, donerede fornylig en flytransport til den Central Afrikanske Republik. Ombord var nødhjælp fra UNICEF.

Transportfirmaet valgte, at de i stedet for at give de traditionelle julegaver til medarbejderne og kunderne, ville donere transport til nødstedte lande. Direktør Peter Ulber udtalte “Vi følte, at der var mere værdi i at gøre sådan i år”.

Transporten for UNICEF betød, at 100 ton nødhjælp blev fløjet med fragtfly fra Luxembourg den 18. december til Bangui, hovedstaden i den Central Afrikanske Republik. Blandt det transporterede fandt man blandt andet hospitals udstyr, medicin, tøj, telte, madrasser, myggenet, tæpper, vandbeholdere, sæbe og kogegrej.

Det var ikke en ufarlig operation for transportfirmaet at transportere for UNICEF, men virksomheden valgte at gå langt for den gode sags tjeneste.

Mærsk sejler nødhjælp gratis til Japan

Under katastrofen i Japan valgte A.P. Møller-Mærsk at donere gratis transport af nødhjælp til ofrene i det katastroferamte Japan.

Transportfirmaet afsatte en million dollar til transport af nødhjælp på skibene og gjorde dermed deres for, at Japan kunne blive genopbygget og få den nødvendigt hjælp.

Grundet det store rutenet Mærsk besidder, var de i stand til at kunne sejle nødhjælp til Japan fra hele verden, fra regeringer og fra seriøse og troværdige nødhjælpsorganisationer.

Det er ikke første gang at A.P. Møller-Mærsk vælger at hjælpe nødstedte lande. Transportfirmaet gjorde nemlig også sit, da oversvømmelses-katastrofen ramte Pakistan og ved jordskælvet i Haiti, hvor selskabet ligeledes sejledes gratis nødhjælp til de berørte lande.

Det er ikke blot på ledelsesniveau, at man ønsker at gøre en forskel. Det samme gør sig nemlig gældende blandt de ansatte, hvor de også bidragede med penge til indsamlingen. Summen af indsamlingen blandt de ansatte blev endvidere doblet op af A. P. Møller Mærsk.

Der er altså her tale om virksomheder, hvor den smukke tanke gennemsyrer helle virksomheden på alle niveauer.

Du kan læse yderligere om ovenstående og yderligere interessante nyheder om transport på transportmagasinet.